Hoe kan gaming worden ingezet om het leesplezier onder jongeren te verhogen?

We verbinden de Leescoalitie aan Ubisoft, één van ’s werelds grootste game-ontwikkelaars. De bekendste game van Ubisoft is Assassin’s Creed. De game is bekend geworden door de realistische en uitgebreide verhaallijn. We laten ons inspireren door de wereld van deze game om nieuwe verhalen te creëren. Auteurs Ronald Giphart en Margje Woodrow schrijven de ‘verborgen verhalen’ achter Assassin’s Creed Valhalla voor jongeren tussen de 14-18 jaar. De verhalen worden gepubliceerd in de Ubisoft Special app. Via visuals, video’s en audiofragmenten wordt de leeservaring van de gebruiker versterkt. We introduceren hiermee ‘Readification’, als nieuwe strategie tegen ontlezing onder jongeren. En brengen de werelden van gaming en literatuur samen!

Resultaten:

  • 75.066 downloads van de verhalen.
  • 90,4% positieve beoordelingen van de verhalen in de app.
  • 4 op de 10 jongeren geeft aan door de verhalen te worden gestimuleerd om meer te lezen.
  • Nationale media aandacht: reportages op o.a. RTL Nieuws, de Telegraaf en NU.nl.
  • Readification is beloond met een Gouden AMMA Award, SAN Accent, Bronzen Esprix, Bronzen SponsorRing, Leffie en de SponsorRing voor ‘Meest Innovatieve Sponsorship van het Jaar’.

Meer weten?

Wil je meer weten over deze case? We delen alle inzichten en resultaten graag met je?

Laat het ons weten, en we plannen snel een kop koffie.

JA, MEER WETEN!